Rathdrum, Wicklow en Cork - Reisverslag uit Rathdrum, Ierland van Dirja Masmeijer - WaarBenJij.nu Rathdrum, Wicklow en Cork - Reisverslag uit Rathdrum, Ierland van Dirja Masmeijer - WaarBenJij.nu

Rathdrum, Wicklow en Cork

Door: Dirja

Blijf op de hoogte en volg Dirja

28 Juli 2017 | Ierland, Rathdrum

De eerste drie dagen Ierland zijn voorbij gevlogen. Op Schiphol begon het met een uurtje vertraging maar dat werd snel ingehaald door onze rode VW Golf die Yvonne en ik als huurauto hebben meegekregen in Dublin Volgens de meneer achter de balie hadden twee bonde dames een degelijke auto nodig.. Een slim verkooppraatje waar wij geen nee tegen konden zeggen.

Op weg naar Rathdrum, het eerste plaatsje waar wij twee dagen sliepen. Yvonne startte met rijden en het oefenen op links kon beginnen. Hele slechte beginners zijn wij niet, het went gelukkig erg snel. Door de smalle weggetjes is het wel een beetje spannend maar ook dat hebben we nu door. Het is bij een stoeprandje gebleven, meer hebben wij nog niet geraakt ;-).
In het plaatsje was het even zoeken naar het bed&breakfast maar eenmaal gevonden werden wij hartelijk ontvangen door de gastvrouw. Ze liet ons de kamer zien wat erg schattig en roze is ingericht. Ook haar man was heel vriendelijk en het Iers accent is om verliefd op te worden.

Over verliefd worden gesproken, de uitzichten en de groene bergen zijn prachtig. Onze eerste wandeling was een hike door de Wicklow mountains. Een wandeling van ruim 3,5 uur die met 600 treden naar boven ons een schitterend uitzicht bezorgde. Zon en regen wisselden zich af maar gelukkig was de zon die zich het meest liet zien. De regen zorgde voor een regenboog en daarna hebben wij heerlijk geluncht in het zonnetje. De route terug was erg fijn zo met de zon op onze rug. Er zijn genoeg foto's, filmpjes en selfies gemaakt zodat we dit niet snel vergeten.
Dit reisduo houdt niet van half werk dus als gewoonlijk was de dag weer tot de nok toe vol gepland. Na de wandeling stond er een bezoek aan de Powerscourt Gardens gepland. Het klonk indrukwekkender dan het was maar mooi om de prachtige bloemen en fonteinen te zien. Gelukkig hebbe we hier niet veel tijd aan besteed.
Ondertussen was het al einde van de middag geworden en ik reed ons terug naar het stadje Rathdrum om onze dag met een maaltijd in de pub af te sluiten. Lekker gegeten en nog goed betaalbaar ook. Het was de derde keer dat we hier aten dus de menukaart is goed doorgespit. Lang leve de technologie.. Een film kijken via Netflix op de tablet in bed was een relaxe afsluiter van de avond. Niet dat ik veel van de film heb gezien, mijn ogen hadden erg veel moeite om open te blijven.

Na twee nachten was hier was het tijd om Rathdrum in te ruilen voor het plaatsje Cork. Dit stadje ligt gebouwd op dertien eilandjes. Een mooi plaatsje met bruggetjes en heel veel winkels. Een stad om uren door heen te struinen. Dit was ook wel even lekker na een autorit van bijna 4 uur. Maar wat een bofkonten zijn wij. Regen wanneer wij onderweg zijn met de auto en de zon begint te schijnen wanneer wij uitstappen.
Op de English Market hebben wij geluncht en vervolgens hebben we Elizabeth Fort en de kathedraal bezocht. Deze drie zijn onder andere grote bezienswaardigheden van Cork.
Aan het eind van de dag kwamen wij aan in Cobh, de bekende havenplaats van de Titanic die hier voor het laatst vertrok naar Amerika voordat zij zonk in 1912. Hier slapen wij de komede twee nachten. Een enorme villa met beklede trappen en slaapkamers als balzalen. De gastvrouw liet ons de slaapkamer zien en daarna stond er thee en scones voor ons klaar. Wederom een erg hartelijk welkom. Eenmaal geinstalleerd zijn wij naar het centrum van Cobh gelopen en hebben wij heerlijk in een restaurantje aan het water gegeten.

Morgen weer een druk programma. Zowel de Golf als wij maken behoorlijk wat kilometers!

• 29 Juli 2017 - 16:59

Mieke En Ruud: